Bra kost?!


Hejsan! 
Som alla vet så mår man bäst av en varierad och bra kost. Tänkte skriva lite smått om vad jag anser vara en bra kost. 
Inget godis, kakor, läsk, snacks eller något med massa onödigt socker i. Jag får alltid ont i magen när jag äter sånt och jag tycker det är bara så onödigt och lite äckligt faktiskt, alltså tanken på det... 
Äta mycket grönt. Mycket frukt, grönsaker och bär. Jag tycker det är så sjukt gott med grönsaker så jag försöker att äta mycket grönsaker, frukt och bär varje dag. Tänk själva, föreställ er en bild i huvet på spagetti och köttfärssås. En bild utan grönsaker och en bild mer grösaker. Visst blir man mer pigg på att äta den när det ligger massa goda grönsaker bredvid än om det inte fanns något alls där? ;) Do you se my point?
Mycker vatten.  
Jag tycker det ser så frächt ut när man ser ett glas med vatten stå bredvid maten. Det är också så gott och enkelt. Älskar verkligen vatten! :) Mycket viktigt för kroppen också. 
Så lite halvfabrikat som möjligt! 
Det är mycket fräshare och GODARE med hemmalagad mat med mycket råvaror och naturvaror. Bilden framför mig blir så mycket bättre då. Plus så är det väldigt onödigt med alla dessa kemikalier som dem besprutar maten med... Därför känns det mycket bättre med så mycket naturligt och hemmalagat. Sen så är det väldigt svårt att skippa det helt, nästan omöjligt för mig. Men man kan ju tänka på det iallafall. 
Variera kolhydrater, protein och fett. 
Kroppen mår bäst om man kör så mycket varierart av dem. Liksom inte för mycket kolhydrater eller för lite proterin. Lagom mycket av varje! 
Mycket fiber, vitaminer och andra braigheter.
Jag försöker att äta så mycket mat som inehåller mycket bra fiber, fröer och vitaminer. Det är farligt att få t.ex för mycket av en viss vitamin, men att få i sig bra fiber och vitaminer i en jämn balans så mår man susen! Känns också mycket nyttigt och bra. 
KOM IHÅG! 
Det är heeeelllt ok om man fuskar ibland. Jag kör ju att varje lördag så äter jag vad jag vill, igår va det kanelbullar, kladkaka, godis, glass, allt man kan tänka sig! Det är lugnt, bara man inte kör "fusk"dagar för ofta, haha ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0